29 mei 2021 door Lucas in Algemeen

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt tijdens de skivakantie: de lift staat stil als je erin zit. Meestal gebeurt dit omdat er iemand is gevallen bij het in- of uitstappen of dat er goederen ingeladen moeten worden en gaat de lift vrij snel weer door. Toch denk je op zo'n moment even aan de mogelijkheid dat de lift niet meer verder kan. Wat doe je dan? Kun je eruit springen? Als de lift niet meer gemaakt kan worden, moeten hulpdiensten de lift evacueren. Maar hoe gaat zo'n evacuatie van een skilift eigenlijk? Je leest het hieronder!

Wanneer moeten skiliften geëvacueerd worden?

De skiliften die je in de Alpen gebruikt, behoren tot de veiligste vervoersmiddelen op de wereld. Ze worden regelmatig onderhouden en elke dag voordat ze open gaan worden de systemen gecontroleerd. Daarnaast vindt er tijdens de zomermaanden ook nog een uitgebreide check plaats. Hierbij worden onder andere de kabels, steunpalen en de remmen gecontroleerd en wordt er gekeken naar de algemene en brandveiligheid. Ondanks alle controles kan het zijn dat een skilift onverwacht stilvalt. Zo kan het voorkomen dat extreem koude weersomstandigheden of storm storingen veroorzaken. En natuurlijk kan er een technisch defect optreden. Soms is dit snel op te lossen, maar dat is niet altijd het geval. In dit soort gevallen moet de skilift geëvacueerd worden. 

Het evacueren van een stoeltjeslift of gondel

Mocht het tot een evacuatie van een lift komen, dan zijn daar speciale protocollen voor waar de hulpdiensten zich aan moeten houden. Een van de regels is dat ieder stoeltje en iedere gondel apart geëvacueerd moet worden. Bij stoeltjes of gondels die niet te hoog boven de grond hangen, gebruiken de reddingsdiensten meestal gewoon een ladder. Hangen ze te hoog boven de grond, dan wordt er gebruik gemaakt van een zogeheten reddingskatrol waar iemand aan kan hangen. In dat geval klimmen twee reddingswerkers via een van de liftpalen omhoog om de kabel te bereiken, waarna een van de twee zichzelf aan de kabel zekert en via de kabel naar het stoeltje of de gondel gaat. Vervolgens laat hij (of zij) via een tweede veiligheidslijn de passagiers abseilen naar vaste grond. Mocht deze methode om wat voor reden dan ook niet mogelijk zijn, is het gebruik van een helikopter noodzakelijk. In dat geval worden de wintersporters via een lier omhoog getakeld.

Een cabinebaan evacueren

Bij het evacueren van een cabinebaan waar meer dan 100 man in zit, wordt meestal een reddings- of onderhoudsgondel gebruikt. Via een steiger moeten de passagiers dan, onder begeleiding van de reddingsdienst, overstappen op de plaatsvervangende gondel. Daarna wordt deze gondel naar boven getrokken, waar iedereen uit kan stappen. Dit proces wordt herhaald totdat iedereen in veiligheid is gebracht. De Penkenbahn in Mayrhofen is een voorbeeld van een cabinebaan met twee noodgondels om wintersporters in geval van nood te kunnen evacueren.

De skilift evacueren met behulp van een helikopter

Het evacueren van een skilift met behulp van een helikopter is een vrij gevaarlijke vorm van bergredding en wordt vermeden als het kan. In deze situatie moet een reddingswerker zich met een kabel uit de helikopter laten zakken om de gondel of het stoeltje te bereiken. Het gevaarlijke is dat de helikopter om een gegeven moment is verbonden met de staalkabel van de skilift. Mocht er een onverwachte windvlaag komen die de helikopter 'wegblaast', kan de kabel losschieten of kan de helikopter naar beneden komen. Gelukkig zijn de helikopterpiloten van de reddingsdienst speciaal opgeleid en kunnen ze omgaan met dit soort situaties. Daarbij komt dat een helikopter alleen ingezet kan worden als de weersomstandigheden en de omgeving waar de lift zich bevindt, het toelaten.

Training voor noodsituaties

Het redden van wintersporters uit de skilift doe je niet even 1-2-3. Je moet in opperste concentratie zijn en er zijn verschillende protocollen die je moet volgen. De gondels en stoeltjes hangen hoog boven de grond en een eventuele val kan ernstige gevolgen hebben. Daarnaast speelt ook tijdsdruk nog een rol. In Oostenrijk moet een gondellift in 3,5 uur geëvacueerd kunnen worden en voor een stoeltjeslift geldt een tijdslimiet van 2 uur. Deze limieten zijn ingesteld omdat anders ook het risico op onderkoeling nog een extra gevaar kan gaan vormen. Om te zorgen dat het allemaal goed verloopt, trainen de reddingswerkers regelmatig voor dit soort situaties. Dit kan in speciale simulatoren in het Bergwacht-Zentrum für Sicherheit & Ausbildung en ook oefenen de hulpdiensten regelmatig op echte liften.

Wat moet je zelf doen tijdens de evacuatie van een skilift?

De handelingen en het advies van de reddingswerkers zijn niet het enige die zorgen dat de evacuatie van de skilift zonder problemen lukt. Ook het gedrag van de wintersporters in de lift speelt hierin een rol. Het belangrijkste is dat je rustig blijft en dat je ook tijdens het abseilen of overstappen niet in paniek raakt. Volg altijd de instructies van de reddingswerker op en ga niet op eigen houtje aan de gang. Alleen zo kan iedereen zo snel mogelijk in gered worden en blijft de veiligheid van alle wintersporters in de lift gewaarborgd.

Lucas is een groot liefhebber van bergen. In de winter komt hij graag in de Oostenrijkse bergen om te skiën en te genieten van de mooie landschappen. Daarnaast geniet hij enorm van de gezelligheid. En wat er op het menu staat tijdens de lunch? Schnitzels natuurlijk!

Wintersport aanbiedingen
travel Top 3
Skivakantie aanbiedingen