31 december 2012 door Sarah in 'Algemeen'' | 1 Reactie(s)

Ik heb er eigenlijk al veel over gesproken, maar eigenlijk heb ik nog maar 2 keer gevlogen om te kunnen skiën. Om me gemakkelijk naar een skigebied te begeven om een weekje sneeuwplezier op de latten te hebben, nam ik vaak de tourcar die ‘s nachts reed. Het is eenvoudig, je begeeft je naar de opstapplaats en de chauffeurs brengen je naar de eindbestemming. Het neemt zoals voor elke reis enkel wat tijd om er te geraken. Zijn we misschien meer onafhankelijk met de eigen auto? Het vliegtuig kan hogere snelheden halen, is het dan zoveel sneller? Of hoe geraak ik er nog?

De tourcar

Het loopt ook niet altijd van een leien dakje als men de tourcar neemt. Wie kent de verhalen niet van mensen die hun bus niet meer vonden op de overvolle parkeerplaatsen onderweg naar de bergen. Ik denk dat ook al enkelen kunnen vertellen dat de chauffeurs zonder hen zijn doorgereden. Stel je voor, je staat aan te schuiven bij de toiletten, eindelijk was het je beurt en dan keer je terug naar de plek waar de tourcar stond… maar ondertussen zette deze alweer zijn reis voort. Wat dan?

Ongelooflijk!

Of ken je dit verhaal al? En ja, het is echt gebeurd, mijn broer zat op die bus! Een grote groep economie studenten vertrok met verschillende bussen richting Les Arcs. Verschillende stops, alles verloopt vlot en iedereen maakt zich op om te gaan slapen en wakker te worden met de eerste sneeuw in zicht. De studenten in de bus van mijn broer kregen wel iets heel anders te zien… De chauffeur had zich een beetje vergist. In plaats van in Les Arcs in de Alpen, bevonden ze zich in de buurt van Les Arcs tussen Marseille en Nice aan de Middellandse Zee!! Ga maar eens op google maps, je zult het zien!!

Vertrouw enkel jezelf?

Als u zoiets hoort, wilt u zich toch niet meer laten rijden, maar rijdt u toch liever zelf? Of deelt u de wagen samen met vrienden? Het rijdt sneller, u kan stoppen waar en hoelang u zelf wenst, u kan de wagen volproppen, er is meer vrijheid… Aan de andere kant… de auto kan toch wel krap zijn en zolang rijden ‘s nachts of overdag is niet eenvoudig. Niet iedereen heeft de talenten om in de bergen te rijden. Ik vind het super op de pas, anderen staan er doodsangsten uit. Heeft u al eens een oefensessie sneeuwkettingen opleggen gedaan? Want met 20cm sneeuw is dat toch al niet meer zo een sinecure!
Anderen rijden de pas liever niet op, maar nemen voor het laatste stuk de autotrein. Kan je dan niet even goed de trein nemen van in het begin?

De trein, altijd een beetje reizen

Langs deze weg, de spoorweg, geloof ik dat men het minst problemen tegenkomt. Als de meeste passen sluiten vanwege grote sneeuwval, blijven deze wegen naar de top het langste bruikbaar. Spijtig genoeg is overstappen wel een noodzakelijk kwaad. Hierbij is het dan ook vrij nuttig licht en compact te pakken. Voor sneeuwreizen is dit niet zo evident. Er is voldoende bewegingsruimte en men kan zelfs een slaaptrein nemen. En het heeft echt karakter, er is altijd een mooi panorama door de grote ramen, het bergzicht is prachtig en men kan rustig genieten van de reis.

Een echt panoramisch zicht

Een echt panoramisch zicht heeft men als men over de bergen vliegt. Op zich is het het snelste vervoermiddel, maar is men dan sneller daar? Een anderhalf uur op voorhand inchecken, dan nog wachten aan de gate, ook verschillende keren overstappen en dan komt men op de eindluchthaven. Dan moet er ook nog een transfer met bus of taxi gebeuren. Er zijn uitzonderingen, zoals de vlieghaven van Samedan, op 10 minuten is men in het centrum van St. Moritz.

Eigen ervaring

Zelf heb ik alle transporten dus al uitgetest. Het hangt er eigenlijk gewoon van af waarheen, hoe lang en met wie ik ergens heen trek. Alles heeft zijn voor- en nadelen. Het liefste wil ik niet moeten reizen, in de bergen wonen is leuk, been there – done that. Weet er iemand nog een tranport die ik kan uittesten?

Reactie(s)

door Alice op 13 januari

Lieve TijmeOp ruim 7700 leden 7.5 fte is wel erg veel van het goede. In vergelijking met de PG Hardenberg /Heemse met ruim 11500 leden en met 8.5 fte is de kerk van Aalten wel erg ryaaol bedeeld met pastors. En je weet dat loonkosten altijd de grootste factor zijn in de begroting.Verder heb ik je aardige verslag gelezen over de jachtpartij in Noord-Oost Belgie maar je vertelt niet hoe groot of klein de oogst is geweest.Groet,Riek



Laat een reactie achter

De eerste keer skiën vergeet Sarah nooit meer. Na haar opleiding lichamelijke opvoeding bracht ze enkele seizoenen door als skileraar in het Zwitserse St. Moritz. Inmiddels is ze terug in België, maar de passie voor skiën is er nog steeds.

Wintersport aanbiedingen
travel Top 3
Skivakantie aanbiedingen