Skip to navigation Skip to main content

V-Bahn Grindelwald: binnen no time op de Eigergletscher

53919 - V-Bahn Grindelwald: binnen no time op de Eigergletscher (2)
© Jungfraubahnen 2019

Sinds december 2020 is er in de Jungfrau Region een compleet nieuw tijdperk aangebroken, dankzij de bouw van project V-Bahn Grindelwald. Met de komst van de spiksplinternieuwe 3S-Bahn Eiger Express en de 10-persoonsgondel naar Männlichen worden wintersporters nu in een mum van tijd naar de hooggelegen pistes in de Jungfrau Region gebracht. Bovendien kun je nu een stuk sneller een bezoek aan de Jungfraujoch brengen, ofwel de Top Of Europe. De nieuwe liften vertrekken vanuit de prachtige terminal in Grindelwald richting de Eigergletscher en Männlichen. De voltooing van V-Bahn Grindelwald maakt een wintersport in de Jungfrau Region een stuk eenvoudiger. Hoe? Je leest er hier alles over!

Mega project V-bahn Grindelwald voltooid na 908 dagen

Eindelijk kan er deze winter volop gebruikt worden gemaakt van de gloednieuwe liften en terminal door wintersporters in de Jungfrau Region, nadat het plan voor het mega project V-bahn Grindelwald acht jaar geleden is gemaakt en we maar liefst 908 bouwdagen verder zijn. Sinds eind 2020 vertrekt een 3S-lift naar de Eigergletscher en een 10-persoonsgondel naar Männlichen. Beide liften vertrekken vanuit de prachtige en ultramoderne Grindelwald Terminal. Door een koppeling met station Rothenegg blijft het dalstation aansluiting houden op het bestaande netwerk van openbaar vervoer in de regio. Grootste voordelen? Voortaan sta je een stuk sneller op de pistes van de Jungfrau Region en een uitstapje naar de Jungfraujoch-Top of Europe, Europa's hoogstgelegen treinstation, is vanuit Grindelwald maar liefst 47 minuten sneller dan voorheen!

Voordelen en vernieuwingen dankzij project V-Bahn in Grindelwald

  • Gloednieuwe terminal als dalstation met aansluiting op het openbaar vervoer netwerk.
  • Ruime parkeergarage met meerdere verdiepingen.
  • Twee vernieuwde gondels, de Eiger Express naar de Eigergletscher en lift naar Männlichen. De 3S-baan is dankzij de vernieuwing een van de modernste gondelbanen ter wereld!
  • Modern bergstation met directe aansluiting op de historische Jungfraubahn naar de Jungfraujoch.
  • Nieuwe aansluitingen met het openbaar vervoer waardoor sommige trajecten met wel 47 minuten zijn versneld..
  • Meer passagiers die in minder tijd naar boven worden vervoerd zorgt voor een van de grootste verbeteringen.
53919 -  (8)
© Jungfraubahnen 2021

Luxueuze terminal Grindelwald

Zowel de Eiger Express als de Männlichenbahn vertrekken direct vanuit de volledig hernieuwde Grindelwald Terminal, een van de modernste stations van Europa. Het dalstation heeft een overdekte aansluiting op treinstation Rothenegg van de Berner Oberland Bahn. Daarnaast is hier een enorme parkeergarage met 1000 plaatsen, een bar, een kiosk en een winkelcentrum vol sportwinkels en shops met internationale merken, maar waar ook typische Zwitserse producten worden verkocht zoals regionale delicatessen.

53919 -  (9)
© Jungfraubahnen 2021

3S-lift Eiger Express naar de Eigergletscher

De 3S-bahn Eiger Express is een van de modernste gondels ter wereld en tilt de wintersportervaring in Jungfrau Region letterlijk naar een hoger niveau. De kabelbaan brengt wintersporters namelijk naar de hoge afdalingen bij de Eigergletscher, en dat binnen een tijdsbestek van slechts 15 minuten! Hier kun je overstappen op het bergtreintje naar de Top of Europe of de ski’s onderklikken voor een afdaling naar Wengen of terug naar Grindelwald. In totaal telt de lift 44 cabines en biedt hiermee een capaciteit van 2200 personen per uur. De Eiger Express zorgt daarmee voor een tijdswinst van maar liefst 47 minuten ten opzichte van de vorige tijdsduur voor een uitstapje naar de highlight van de regio, de Jungfraujoch-Top of Europe. De cabines zijn niet alleen comfortabel ingericht, onderweg geniet je van een waanzinnig uitzicht op de beroemde Eigernordwand.

Cijfers & feiten van de Eiger Express

Bergstation: Eigergletscher Lengte: 6483 m
Hoogte bergstation: 2328 m Hoogteverschil: 1385 m
Snelheid:8 m/s Tijd: 15 min.
Gondelcapaciteit: 26 personen Capaciteit: 2200 pers./uur
Aantal gondels: 44 Plaats:Grindelwald

53919 -  (10)
© Jungfraubahnen 2021

Nieuwe gondel naar Männlichen

Ook een gondellift naar Männlichen was onderdeel van het project V-bahn Grindelwald en vertrekt eveneens vanuit de terminal. De nieuwe 10-persoons Männlichenbahn is een vervanging van de eerdere 4-persoonsgondel en hierdoor duurt een ritje in de lift voortaan slechts 19 minuten in plaats van de 30 die het jarenlang was. De capaciteit is bovendien verdubbeld naar 1800 personen per uur en ook het aantal ondersteuningspalen is afgenomen naar 33. Flinkere verbeteringen dus ook in dit deel van de Jungfrau Region!

Cijfers & feiten van Gondelbahn Männlichen

Bergstation:Männlichen Lengte: 6100 m
Hoogte bergstation: 2225 m Hoogteverschil: 1288 m
Snelheid: 6 m/s Tijd: 19 min.
Gondelcapaciteit: 10 personen Capaciteit: 1800 pers./uur
Aantal gondels: 111 Plaats:Grindelwald

Wintersport in de Jungfrau Region

De Jungfrau Ski Region is een van de meest afwisselende bestemmingen in Zwitserland en een prachtige locatie voor een wintersport in Bern. Met maar liefst 265 kilometer aan piste, verschillende skigebieden met reusachtige bergtoppen en natuurlijk het nieuwe moderne liftsysteem, vormt de regio een eersteklas wintersportbestemming voor iedere skiliefhebber. Onder een decor van bekende pieken als Eiger, Mönch en Jungfrau vind je hier zowel glooiende als pittige afdalingen, diverse funparks, ideale omstandigheden voor kinderen en vooral heel veel fijne poedersneeuw.

Meer over wintersport in de Jungfrau Ski Region
53919 -  (11)
© Jungfraubahnen 2021


Dit weblog is geschreven in samenwerking met Made in Bern.

3236 - Winter - Bob

Over Bob

Bob staat al sinds zijn derde op de ski’s en pakte op die leeftijd al een eerste skiprijs. Vroeger gezellig met z'n ouders op skivakantie maar inmiddels kunnen ze hem niet meer bijhouden. Vele jaren en vele pistekilometers later is hij er nog steeds even dol op.