

De meeste wintersporters reizen met de auto naar de skigebieden. Een lange rit, die je uiteraard wel veilig wilt volbrengen. Goede winterbanden zijn daarbij van groot belang, maar wat zijn nu de beste winterbanden om mee op wintersport te gaan? Dat hebben experts van de ANWB, ADAC en ÖAMTC uitgezocht. De resultaten van de winterbandentest 2025/2026 bundelen we voor je in dit blog.
Winterbandentest 2025/2026 laat grote verschillen zien
De auto is het populairste vervoersmiddel van en naar de wintersportlanden. Elk seizoen stappen vele wintersporters achter het stuur voor de lange reis naar de Alpen. Goede winterbanden zijn dan onmisbaar. Hoewel Nederland geen officiële winterbandenplicht kent, is dat in andere landen wel degelijk het geval. En ondanks de plicht is het ook nog eens veel veiliger om met winterbanden op wintersport te gaan. De winterbandentest 2025/2026 laat zien dat er forse verschillen bestaan tussen de geteste modellen:
- Premiumbanden scoren unaniem goed: bij zowel de ANWB als de ÖAMTC en ADAC krijgen zes topmodellen de beste beoordelingen.
- Budgetbanden vallen door de mand: vooral op nat wegdek zijn remwegen soms meer dan 15 meter langer dan bij premium.
- Middenklasse banden wisselend: een aantal ‘quality’-merken scoort voldoende, maar haalt het niet bij de toppers.
Met andere woorden: de winterbandentest onderstreept dat je keuze voor een merk en type band een groot verschil kan maken voor je veiligheid onderweg.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit de skigebieden en wintersportlanden, geen aanbiedingen missen en volop inspiratie ontvangen in je mailbox? Schrijf je nu in voor de Snowplaza nieuwsbrief!
Uitslag winterbandentest 2025/2026
Hieronder zie je de samengestelde tabel met de resultaten van de ANWB, ÖAMTC en ADAC . Alle drie de tests zijn voor de bandenmaat 225/40 R18, een populaire maat voor middenklasse auto’s. Belangrijk vooraf:
- ANWB: hoe hoger de score van 0 tot 10 hoe beter – gezamenlijke score van de ANWB op rijden en veiligheid (telt 70% mee) en milieu (telt 30% mee)
- ADAC: hoe lager de score van 0 tot 5,5 hoe beter (0,5-1,5 heel erg aan te raden, 1,6-2,5 erg aan te raden, 2,6-3,5 aan te raden, 3,6-4,5 niet aan te raden en 4,6-5,5 helemaal niet aan te raden) – score op rijveiligheid en milieu
- ÖAMTC: hoe lager de score van 0 tot 5,5 hoe beter (0,5-1,5 heel erg aan te raden, 1,6-2,5 erg aan te raden, 2,6-3,5 aan te raden, 3,6-4,5 niet aan te raden en 4,6-5,5 helemaal niet aan te raden) – score op rijveiligheid, gedrag op een winterse rijbaan en het milieu
Model | ANWB | ÖAMTC | ADAC | Eindoordeel |
---|---|---|---|---|
Goodyear UltraGrip Performance 3 | 8.0 | 2.0 | 2.0 | Goed |
Michelin Pilot Alpin 5 | 7.9 | 2.1 | 2.1 | Goed |
Bridgestone Blizzak 6 | 7.8 | 2.2 | 2.2 | Goed |
Dunlop Winter Sport 5 | 7.6 | 2.4 | 2.4 | Goed |
Hankook Winter i*cept evo3 W330 | 7.6 | 2.4 | 2.4 | Goed |
Continental WinterContact TS 870 P | 7.5 | 2.5 | 2.5 | Goed |
Kleber Krisalp HP3 | 7.3 | 2.6 | 2.6 | Ruim voldoende |
Nokian WR Snowproof P | 7.1 | 2.7 | 2.7 | Ruim voldoende |
Momo W-20 North Pole | 7.1 | 2.7 | 2.7 | Ruim voldoende |
Ceat WinterDrive | 7.0 | 2.8 | 2.8 | Ruim voldoende |
Matador MP93 Nordicca | 6.6 | 3.0 | 3.0 | Ruim voldoende |
Uniroyal WinterExpert | 6.6 | 3.0 | 3.0 | Ruim voldoende |
Fulda Kristall Control HP 2 | 6.4 | 3.1 | 3.1 | Voldoende |
Semperit Speed-Grip 5 | 6.2 | 3.2 | 3.2 | Voldoende |
GT Radial WinterPro 2 Sport | 6.2 | 3.2 | 3.2 | Voldoende |
Giti GitiWinter W2 | 5.8 | 3.4 | 3.4 | Voldoende |
Model | ANWB | ÖAMTC | ADAC | Eindoordeel |
---|---|---|---|---|
Point S Winter S | 5.5 | 3.6 | 3.6 | Voldoende |
Firestone Winterhawk 4 | 5.5 | 3.6 | 3.6 | Voldoende |
Maxxis Premitra Snow WP6 | 5.4 | 3.7 | 3.7 | Onvoldoende |
Apollo Aspire XP Winter | 4.8 | 4.1 | 4.1 | Onvoldoende |
Radar Dimax Winter | 3.7 | 4.6 | 4.6 | Slecht |
Nankang Winter Activa 4 | 1.9 | 5.2 | 5.2 | Zeer slecht |
Landsail Winter Lander | 1.6 | 5.3 | 5.3 | Zeer slecht |
Petlas SnowMaster 2 Sport | 1.6 | 5.3 | 5.3 | Zeer slecht |
Imperial Snowdragon UHP | 1.3 | 5.4 | 5.4 | Zeer slecht |
Tomket Snowroad Pro 3 | 1.0 | 5.5 | 5.5 | Zeer slecht |
Star Performer Stratos UHP | 1.0 | 5.5 | 5.5 | Zeer slecht |
Goodride SW608 | 1.0 | 5.5 | 5.5 | Zeer slecht |
Evergreen EW66 | 1.0 | 5.5 | 5.5 | Zeer slecht |
CST Medallion Winter WCP1 | 1.0 | 5.5 | 5.5 | Zeer slecht |
Syron Everest 2 | 1.0 | 5.5 | 5.5 | Zeer slecht |
Top 5 beste winterbanden
Benieuwd naar de top 5 beste winterbanden uit de winterbandentest van 2025/2026? Onderstaande winterbanden zijn de veiligste keuze voor wintersporters:
- Goodyear UltraGrip Performance 3
- Michelin Pilot Alpin 5
- Bridgestone Blizzak 6
- Dunlop Winter Sport 5
- Hankook Winter i*cept evo3 W330

Deze winterbanden kun je beter niet kopen
Aan de onderkant van de ranglijst vinden we meerdere budgetmodellen met slechte en zelfs zeer slechte scores. Vooral op nat wegdek scoren deze banden slecht, met gevaarlijk lange remwegen als gevolg. Is jouw auto toe aan een nieuwe set winterbanden en wil je graag besparen op de prijs? Sla dan modellen zoals: Nankang Winter Activa 4, Petlas SnowMaster 2 Sport, Radar Dimax Winter, Evergreen EW66, Imperial Snowdragon UHP, Syron Everest 2, en Goodride SW608 zeker over.
Hoe zit het met “middenmoot” en budget dat wél kan?
Er zijn ook banden die “voldoende” scoren, zoals de Kleber Krisalp HP3, de Matador MP93 Nordicca, Momo W-20 North Pole en de Nokian WR Snowproof P. Deze banden zijn acceptabel voor wie weinig kilometers maakt en onder gunstige omstandigheden naar de sneeuw rijdt. Toch blijven premium banden de betere keuze als je zekerheid wilt. Wij willen je aanraden om altijd voor premium winterbanden te kiezen. Onderweg naar de wintersport kun je nu eenmaal met allerlei wisselende weeromstandigheden te maken krijgen en veiligheid staat voorop. Laat je bij voorkeur altijd adviseren door de garage of bandenspecialist.
Grote verschillen met winterbanden op nat wegdek
Opvallend in de winterbandentest van 2025/2026 is dat goede en slechte banden grote verschillen laten zien bij een nat wegdek. Bij een snelheid van 80 kilometer per uur laat de beste band uit de winterbandentest, de Goodyear UltraGrip Performance 3, een remweg van 31,7 meter zien. De Evergreen had bij die snelheid een remweg van 42,3 meter en de Syron Everest 2 zelfs 47,1 meter. Om je een idee te geven: terwijl de auto met de Goodyear UltraGrip banden al tot stilstand is gekomen, rijdt de auto met Evergreen banden nog 40 km/u en de Syron zelfs bijna 46 km. Een botsing kan bij deze snelheden grote gevolgen hebben

Keuzehulp: zo kies je de beste winterbanden
- Bekijk de resultaten van de winterbandentest 2025/2026 en denk daarbij ook aan je eigen verwachtingen. Neem je voorkeur mee naar de garage.
- Houd je aan de snelheidscode van de band: niet met elke band kun je hard rijden!
- Wil je zowel ’s zomers als ’s winters de beste prestaties? Kies dan voor winterbanden in de winter en zomerbanden in de zomer.
- Rijd je veel kilometers? Kies dan voor banden met een lange levensduur zoals Goodyear of Michelin.
- De resultaten van de geteste bandenmaat kun je niet direct vertalen naar een andere bandenmaat, omdat de samenstelling van het rubber kan verschillen.

En hoe zit het met all season banden?
De ANWB testte ook all season banden. Vier modellen scoorden goed (o.a. Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, Continental AllSeasonContact 2). Toch blijft een all season band een compromis. Wil je zowel ’s zomers als ’s winters de beste prestaties? Kies dan voor winterbanden in de winter en zomerbanden in de zomer.
Veelgemaakte fouten voor vertrek
- Zomerbanden niet op tijd wisselen voor winterbanden
- Niet controleren of je huidige set winterbanden nog in orde is: o.a. profieldiepte
- Je hebt oude winterbanden die niet over het sneeuwvloksymbool 3PMSF beschikken
- Je hebt goede winterbanden, maar geen sneeuwkettingen
- De regels omtrent winterbanden niet lezen: die verschillen per land
FAQ: veelgestelde vragen over winterbanden
Gebruikte bronnen
We zitten elke winter veel in de auto en weten het belang van goede winterbanden maar al te goed. De tests in dit artikel zijn uitgevoerd door experts van de ANWB, ÖMATC en ADAC. Dit zijn grote mobiliteitsclubs in Nederland (ANWB), Oostenrijk (ÖAMTC) en Duitsland (ADAC) die hun leden ondersteunen met pechhulp, verkeer- en reisadvies én onafhankelijke tests zoals de winterbandentest.