Skip to navigation Skip to main content

Nieuw dit seizoen: 7 opvallende nieuwe liften in de Alpen (2025/2026)

Oude Schwarzwandbahn Zauchensee

De herfst is in volle gang en dat betekent regelmatig verse sneeuw, maar ook de laatste werkzaamheden aan alle nieuwe liften. Veel skigebieden hebben geïnvesteerd in het verbeteren van de infrastructuur. Oude, iconische liften zijn afgelopen zomer ontmanteld en vervangen door moderne, nieuwe varianten. Nog even en dan kunnen we ze uittesten! In dit blog zetten we zeven opvallende nieuwe liften op een rijtje.

1. Diasbahn in Kappl: tweedehands lift

De eerste opvallende nieuwe lift waar je komend seizoen gebruik van kunt maken, is de nieuwe Disasbahn in Kappl. Althans, niet 100% nieuw. Wie weleens bij de Floriade in Almere of Bundesgartenschau in Mannheim is geweest, zou de 10-persoons gondel in Kappl kunnen herkennen. De oude Diasbahn, een 4-persoons gondel uit 1987, is namelijk vervangen door een moderne variant die eerder werd gebruikt bij twee internationale tuinbouwtentoonstellingen. Uiteraard is de 10-persoons gondel uitvoerig getest en boet je dus niet in op veiligheid. Een mooie stap in de richting van duurzaamheid.

2. Schwarzwandbahn in Zauchensee: einde iconische rode gondeltjes

Eind april heeft Zauchensee afscheid genomen van de iconische Schwarzwandbahn – door locals ‘Grandpa’ genoemd. De 4-persoons lift heeft plaatsgemaakt voor een moderne 10-persoons variant van Doppelmayr. Eigenlijk waren de iconische rode gondeltjes niet meer weg te denken uit het skigebied, maar vervanging was noodzakelijk. Op dit moment legt Zauchensee de laatste hand aan de modernisering. Begin december kun je er voor het eerst gebruik van maken. Door het verhogen van de capaciteit zouden wachttijden hier vanaf komend seizoen tot het verleden moeten behoren.

Oude Schwarzwandbahn in Zauchensee
Deze gondeltjes zie je komende winter niet meer in Zauchensee!

3. Silberbrünnl & Einzeiger in Sölden: én meer!

Sölden heeft na afloop van skiseizoen 2024/2025 flink geïnvesteerd in de toekomst van het skigebied. De infrastructuur is aangepakt met maar liefst twee nieuwe skiliften én een verbindingspiste. Zowel de 4-persoons Silberbrünnl stoeltjeslift en 4-persoons Einzeiger zijn beide met pensioen gegaan en vervangen door twee moderne 8-persoons stoeltjesliften (Doppelmayr D-Line-Generation). Het verhogen van de capaciteit zorgt voor een betere doorstroming in het skigebied en ook is de rit omhoog een stuk comfortabeler. Tot slot zijn piste 7 en 22 met elkaar verbonden, waardoor je vanaf komende winter alle vier de toegangspunten in het dal snel en comfortabel kunt bereiken. Beginners kunnen straks de steilere stukken vermijden.

4. Bäreck in Steinplatte Winklmoosalm: ‘alte Dame’ vervangen

Een andere oude lift die je komende winter niet meer ziet staan is de 4-SB Bäreck in het skigebied Steinplatte Winklmoosalm. Na 40 jaar trouwe dienst is ‘alte Dame’ afgelopen zomer vervangen door een moderne 6-persoons stoeltjeslift met stoelverwarming en weerkappen. Wintersporters profiteren komende winter van meer comfort tijdens de snellere rit omhoog. Door het verhogen van de capaciteit zouden eventuele wachtrijen tot het verleden moeten behoren.

Oude Bäreck in Steinplatte
Deze lift zie je niet meer terug in Steinplatte Winklmoosalm!

5. Almbahn in Katschberg: bijna 40 jaar oude stoeltjeslift vervangen

Bijna 40 jaar hebben wintersporters en zomertoeristen gebruik kunnen maken van de 3-persoons Aineckbahn in Katschberg. Afgelopen zomer is de oude stoeltjeslift vervangen door de moderne Almbahn. De 8-persoons gondels zijn weer- en windbestendig en uitgevoerd met het ‘Katschi-design’. Komende winter is de rit omhoog naar de 2220 meter hoge Aineck sneller én comfortabeler. Bij de bouw is ingezet op duurzaamheid door slim om te gaan met bouwmaterialen en de aandrijving van de nieuwe lift.

6. Obere Karbahn II in Berwang: na jaren eindelijk deel twee

Het heeft een paar jaar geduurd, maar nu is het eindelijk zover: het tweede deel van de Obere Karbahn in Berwang is gerealiseerd. De oude Thanellerkar-sleeplift is vervangen door een moderne 10-persoons gondel, die vanaf december 2025 klaar moet zijn voor gebruik. Het eerste deel van de Obere Karbahn werd in 2019 al aangepakt, net als het B-Active Center en de pistes in de buurt van het toekomstige middenstation. Je kunt straks zonder overstap in een keer naar het hoogste punt van het skigebied, maar ook halverwege uitstappen behoort tot de mogelijkheden.

Berwang oude Thanellerkar-sleeplift vervangen door Obere Karbahn II
In plaats van een sleeplift zie je hier komende winter een gondel!

7. Höllbodenbahn & Sassgalunbahn in Ischgl: derde nieuwe lift gepland

Silvrettaseilbahn AG investeert maar liefst 50 miljoen euro in de bouw van drie moderne 8-persoons stoeltjesliften. Komende winter kun je al gebruikmaken van de Sassgalunbahn (vervangt een 6-persoons lift uit 1997) en de Höllbodenbahn (vervangt een 8-persoons lift uit 2000). De Höllkarbahn (6-persoons lift uit 1998) staat gepland na afloop van skiseizoen 2025/2026. Ook Ischgl zet een goede stap in de richting van duurzaamheid: alle drie de liften krijgen een nieuw leven in skigebieden in Tirol. De Höllbodenbahn hoeft straks maar weinig kilometers af te leggen naar zijn nieuwe thuis. Deze lift zie je straks terug in See, een ander skidal in Paznaun.

Oude Höllbodenbahn in Ischgl
Florien Winter

Over Florien

Florien ging op haar 12e voor het eerst op wintersport en was meteen verkocht. Sindsdien gaat ze ieder jaar en geniet ze van de magie van de witte bergtoppen, lekker skiën, veel lol en een feestje in de après-ski.