

De herfst is in volle gang en dat betekent regelmatig verse sneeuw, maar ook de laatste werkzaamheden aan alle nieuwe liften. Veel skigebieden hebben geïnvesteerd in het verbeteren van de infrastructuur. Oude, iconische liften zijn afgelopen zomer ontmanteld en vervangen door moderne, nieuwe varianten. Nog even en dan kunnen we ze uittesten! In dit blog zetten we zeven opvallende nieuwe liften op een rijtje.
1. Diasbahn in Kappl: tweedehands lift
De eerste opvallende nieuwe lift waar je komend seizoen gebruik van kunt maken, is de nieuwe Disasbahn in Kappl. Althans, niet 100% nieuw. Wie weleens bij de Floriade in Almere of Bundesgartenschau in Mannheim is geweest, zou de 10-persoons gondel in Kappl kunnen herkennen. De oude Diasbahn, een 4-persoons gondel uit 1987, is namelijk vervangen door een moderne variant die eerder werd gebruikt bij twee internationale tuinbouwtentoonstellingen. Uiteraard is de 10-persoons gondel uitvoerig getest en boet je dus niet in op veiligheid. Een mooie stap in de richting van duurzaamheid.
- Opvallend: extra comfort, capaciteit bijna verdubbeld
- Lees hier meer over het skigebied van Kappl
- Meer informatie over de nieuwe Diasbahn
2. Schwarzwandbahn in Zauchensee: einde iconische rode gondeltjes
Eind april heeft Zauchensee afscheid genomen van de iconische Schwarzwandbahn – door locals ‘Grandpa’ genoemd. De 4-persoons lift heeft plaatsgemaakt voor een moderne 10-persoons variant van Doppelmayr. Eigenlijk waren de iconische rode gondeltjes niet meer weg te denken uit het skigebied, maar vervanging was noodzakelijk. Op dit moment legt Zauchensee de laatste hand aan de modernisering. Begin december kun je er voor het eerst gebruik van maken. Door het verhogen van de capaciteit zouden wachttijden hier vanaf komend seizoen tot het verleden moeten behoren.
- Opvallend: stroomverbruik gereduceerd, capaciteit verhoogd, gondels blijven rood
- Lees hier meer over het skigebied van Zauchensee
- Meer informatie over de nieuwe Schwarzwandbahn

3. Silberbrünnl & Einzeiger in Sölden: én meer!
Sölden heeft na afloop van skiseizoen 2024/2025 flink geïnvesteerd in de toekomst van het skigebied. De infrastructuur is aangepakt met maar liefst twee nieuwe skiliften én een verbindingspiste. Zowel de 4-persoons Silberbrünnl stoeltjeslift en 4-persoons Einzeiger zijn beide met pensioen gegaan en vervangen door twee moderne 8-persoons stoeltjesliften (Doppelmayr D-Line-Generation). Het verhogen van de capaciteit zorgt voor een betere doorstroming in het skigebied en ook is de rit omhoog een stuk comfortabeler. Tot slot zijn piste 7 en 22 met elkaar verbonden, waardoor je vanaf komende winter alle vier de toegangspunten in het dal snel en comfortabel kunt bereiken. Beginners kunnen straks de steilere stukken vermijden.
- Opvallend: twee hypermoderne stoeltjesliften én een verbindingspiste
- Lees hier meer over het skigebied van Sölden
- Meer informatie over de nieuwe Silberbrünnl en Einzeiger
- Meer informatie over de nieuwe verbindingspiste
4. Bäreck in Steinplatte Winklmoosalm: ‘alte Dame’ vervangen
Een andere oude lift die je komende winter niet meer ziet staan is de 4-SB Bäreck in het skigebied Steinplatte Winklmoosalm. Na 40 jaar trouwe dienst is ‘alte Dame’ afgelopen zomer vervangen door een moderne 6-persoons stoeltjeslift met stoelverwarming en weerkappen. Wintersporters profiteren komende winter van meer comfort tijdens de snellere rit omhoog. Door het verhogen van de capaciteit zouden eventuele wachtrijen tot het verleden moeten behoren.
- Opvallend: stoelverwarming, weerkappen en verhoogde capaciteit
- Lees hier meer over het skigebied Steinplatte Winklmoosalm
- Meer informatie over de nieuwe 6-SB Bäreck

5. Almbahn in Katschberg: bijna 40 jaar oude stoeltjeslift vervangen
Bijna 40 jaar hebben wintersporters en zomertoeristen gebruik kunnen maken van de 3-persoons Aineckbahn in Katschberg. Afgelopen zomer is de oude stoeltjeslift vervangen door de moderne Almbahn. De 8-persoons gondels zijn weer- en windbestendig en uitgevoerd met het ‘Katschi-design’. Komende winter is de rit omhoog naar de 2220 meter hoge Aineck sneller én comfortabeler. Bij de bouw is ingezet op duurzaamheid door slim om te gaan met bouwmaterialen en de aandrijving van de nieuwe lift.
- Opvallend: van 3-persoons stoeltjeslift naar 8-persoons gondel, meer capaciteit, sneller én comfortabeler boven.
- Lees hier meer over het skigebied van Katschberg
- Meer informatie over de nieuwe Almbahn
6. Obere Karbahn II in Berwang: na jaren eindelijk deel twee
Het heeft een paar jaar geduurd, maar nu is het eindelijk zover: het tweede deel van de Obere Karbahn in Berwang is gerealiseerd. De oude Thanellerkar-sleeplift is vervangen door een moderne 10-persoons gondel, die vanaf december 2025 klaar moet zijn voor gebruik. Het eerste deel van de Obere Karbahn werd in 2019 al aangepakt, net als het B-Active Center en de pistes in de buurt van het toekomstige middenstation. Je kunt straks zonder overstap in een keer naar het hoogste punt van het skigebied, maar ook halverwege uitstappen behoort tot de mogelijkheden.
- Opvallend: langere dalafdaling en nieuw hoogste punt op 1715 meter hoogte
- Lees hier meer over het skigebied van Berwang
- Meer informatie over de Obere Karbahn II

7. Höllbodenbahn & Sassgalunbahn in Ischgl: derde nieuwe lift gepland
Silvrettaseilbahn AG investeert maar liefst 50 miljoen euro in de bouw van drie moderne 8-persoons stoeltjesliften. Komende winter kun je al gebruikmaken van de Sassgalunbahn (vervangt een 6-persoons lift uit 1997) en de Höllbodenbahn (vervangt een 8-persoons lift uit 2000). De Höllkarbahn (6-persoons lift uit 1998) staat gepland na afloop van skiseizoen 2025/2026. Ook Ischgl zet een goede stap in de richting van duurzaamheid: alle drie de liften krijgen een nieuw leven in skigebieden in Tirol. De Höllbodenbahn hoeft straks maar weinig kilometers af te leggen naar zijn nieuwe thuis. Deze lift zie je straks terug in See, een ander skidal in Paznaun.
- Opvallend: oude liften krijgen nieuw leven, verhoging van de capaciteit
- Lees hier meer over het skigebied van Ischgl
- Meer informatie over de drie nieuwe skiliften

Meer nieuwe liften
Naast de zeven skiliften in dit blog is er meer nieuws te melden. Onder andere:
- Nieuwe gondel in Flims Laax Falera: CHF 24 miljoen investering
- Dachstein West moderniseert: 22 miljoen euro voor twee nieuwe stoeltjesliften
- Miljoenenproject Nassfeld: Gartnerkofelbahn wordt vernieuwd
- Nieuwe lift in Garmisch-Classic: Kreuzwankl-Ski-Express vervangen
- Nieuwe skilift Franzin in Carezza: sleeplift wordt gondellift
- Altitude 3300: gigantisch project met 5 nieuwe liften in Alpe d’Huez
- Nieuwe skilift in Val di Fassa: 3S-Bahn naar Col Rodella vanaf december 2025
- Twee nieuwe 6-persoons stoeltjesliften in Andermatt-Sedrun-Disentis
- Nieuwe lift in het Brandnertal: Loischkopfbahn
- Rosenalmbahn in Zell am Ziller krijgt upgrade voor winter 2025/2026