

Dynamische prijzen zijn voor wintersporters allang geen onbekend begrip meer. Steeds meer skigebieden hanteren dit systeem voor skipassen: wie vroeg boekt of buiten de drukste weken reist, betaalt minder. Italië wil nu een vergelijkbaar model invoeren voor de snelwegen. Vanaf 2027 zouden tolprijzen afhangen van spitsuren, verkeersdrukte en de milieuklasse van je auto. Voor wintersporters die naar Italië reizen, kan dit een grote verandering betekenen.
Hervorming van een duur systeem
De Italiaanse verkeersautoriteit ART wil een einde maken aan de jaarlijkse, vaak willekeurige verhogingen van tolprijzen. In de toekomst zijn verhogingen alleen nog toegestaan als daar concrete verbeteringen in de infrastructuur of dienstverlening tegenover staan. Tot nu toe werden tarieven elk jaar aangepast zonder duidelijke relatie met investeringen. Dat is een van de redenen waarom Italië bekendstaat als een van de duurste tolbestemmingen van Europa.
Geld terug bij files door werkzaamheden
Een ander opvallend plan: automobilisten die vaststaan in de file door wegwerkzaamheden, krijgen recht op compensatie. Hoe hoog die vergoeding wordt en hoe de procedure eruit gaat zien, wordt momenteel nog onderzocht. Consumentenorganisaties benadrukken dat het hoog tijd is dat gebruikers eindelijk duidelijkheid krijgen over hun rechten en dat tolgelden alleen nog voor het onderhoud en beheer van de snelwegen worden gebruikt.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit de skigebieden en wintersportlanden, geen aanbiedingen missen en volop inspiratie ontvangen in je mailbox? Schrijf je nu in voor de Snowplaza nieuwsbrief!
Goedkoper buiten de spits
Het meest revolutionaire onderdeel is het plan voor dynamische tolprijzen. Daarbij wordt de hoogte van de tol bepaald door:
- Het tijdstip van de dag (spits = duurder, rustige uren = goedkoper)
- De actuele verkeersdrukte
- De milieuklasse van je auto (schonere auto’s krijgen korting)
Doel is om files te verminderen en duurzaam rijgedrag te stimuleren. Zo zou je bijvoorbeeld ’s ochtends vroeg of later op de avond goedkoper uit kunnen zijn dan midden op de dag.
Nog niet definitief
Belangrijk om te weten: het gaat om een voorstel. De Italiaanse regering, het parlement en de ministerraad moeten nog instemmen. Zelfs als dat gebeurt, zullen de eerste effecten pas in 2027 of 2028 merkbaar zijn. Toch kan dit plan een keerpunt betekenen voor toeristen én wintersporters. Want wie bijvoorbeeld regelmatig over de Brennerautobahn rijdt richting Zuid-Tirol of de Dolomieten, weet hoe hoog de tol kan oplopen.
ℹ️ Praktisch: wat betekent dit voor jouw skivakantie?
- Via de Brenner: De meeste mensen die naar Zuid-Tirol of de Dolomieten rijden, gebruiken de Brennerautobahn. Hier zullen dynamische tarieven waarschijnlijk als eerste worden ingevoerd.
- Reistijd kiezen: ga je straks buiten de spits of ’s avonds rijden, dan kan de tol goedkoper uitvallen. Handig om rekening mee te houden bij het plannen van je reis.
- Milieuvriendelijke auto’s: rijd je elektrisch of met een lage emissieklasse, dan kun je korting krijgen.
- Compensatie bij vertraging: Sta je in de file door wegwerkzaamheden? Dan kun je mogelijk (een deel van) de tol terugkrijgen.