Skip to navigation Skip to main content
Skipas In Hand

Wintersport is voor veel mensen de ultieme vakantie, maar de kosten kunnen snel oplopen. Eén van de grootste kostenposten is vaak de skipas. Maar waarom zijn skipassen eigenlijk zo duur? Wat maakt ze zo prijzig en waar gaat je geld eigenlijk naartoe? In dit artikel duiken we in de kosten achter een skipas en leggen we uit waarom de prijzen elk jaar blijven stijgen.

De verborgen kosten van een skipas

Om van de skiliften die toegang bieden tot de pistes gebruik te kunnen maken, heb je een skipas nodig. De kosten voor een liftpas zijn vaak veel hoger dan je misschien zou verwachten. Bovendien betaal je zo’n beetje elk jaar meer, maar hoe kan dat en waar gaat al dat geld naartoe? De kosten voor een skipas gaan niet alleen naar de liftmaatschappij, maar ook naar de overige faciliteiten, onderhoud, veiligheid, en investeringen die nodig zijn om een skigebied draaiende te houden. Laten we de verschillende factoren die bijdragen aan de prijs eens nader bekijken.

Waarom is een skipas zo duur

1. Investeringen in nieuwe skiliften en het verbeteren van de infrastructuur

Skigebieden investeren jaarlijks miljoenen in het moderniseren van de faciliteiten. Elk jaar worden er tientallen nieuwe skiliften gebouwd of krijgen bepaalde onderdelen van de lift een upgrade. Het vernieuwen van skiliften is noodzakelijk voor zowel het comfort van de wintersporter als de betrouwbaarheid, veiligheid en efficiëntie. Naast skiliften krijgen ook diverse berghutten een upgrade, zoals bijvoorbeeld restaurant Gletschermühle op de Kitzsteinhorn. Een andere grote kostenpost is het verbeteren van de infrastructuur. Denk aan nieuwe verbindingspistes of een alternatief blauw pad voor beginners om een moeilijk stuk te kunnen ontwijken.

Nieuwe skiliften in skiseizoen 2025/2026

In skiseizoen 2025/2026 worden er heel wat nieuwe liften in gebruik genomen. Onder andere:

Nieuwe pistes in skiseizoen 2025/2026

Moderne skiliften kosten geld

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Telefoon Skilift Gondel

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit de skigebieden en wintersportlanden, geen aanbiedingen missen en volop inspiratie ontvangen in je mailbox? Schrijf je nu in voor de Snowplaza nieuwsbrief!

Schrijf je nu in!

2. Dagelijkse operationele kosten: van personeel tot stroom

Elke dag dat een skigebied open is, zijn er enorme kosten aan verbonden. Deze kosten omvatten alles van het personeel dat de liften bedient en de pistes onderhoudt, tot de energie die nodig is om de faciliteiten te laten draaien. De kosten zijn vaak afhankelijk van de lengte van het seizoen en de sneeuwcondities, maar de vaste kosten blijven hoog. Denk aan:

  • Personeel: liftpersoneel, onderhoudswerkers, berggidsen, kassamedewerkers en horeca - het personeel vormt een aanzienlijk deel van de kosten.
  • Energieverbruik: de kosten voor stroom om de liften te laten draaien, de verlichting van de pistes en de sneeuwkanonnen op te starten, zijn enorm - dit is één van de grootste doorlopende kostenposten.

3. Piste-onderhoud

Als de liften en pistes dichtgaan houdt het werk niet op. Sterker nog, dan begint het pas! Om jou elke dag een fijne ski-ervaring te bieden, worden de pistes na afloop van de skidag geprepareerd. Die verse ribbels waar je de volgende dag overheen skiet? Die zijn afkomstig van de pistenbully’s die de pistes weer vlak maken. Bestuurders van de voertuigen zijn zowel ’s avonds als ’s nachts aan het werk, maar worden soms ook overdag opgeroepen. Een pistenbully kost al snel € 600.000,- en daar komt nog het brandstofverbruik bij. Ook het verplaatsen van kunstsneeuw kost geld. En dan zijn er nog kosten buiten het seizoen zoals herstel/onderhoud aan de grasmat, het opruimen/plaatsen van alle markeringen en onderhoud aan de machines.

Een Pistenbully kost al snel een paar ton!

4. Veiligheid en pisteredding

Skigebieden maken elk jaar aanzienlijke structurele kosten voor preventie en redding. Ook deze kosten zijn verwerkt in de prijs van je skipas. Dit omvat de aanwezigheid van reddingsdiensten, medische posten, en de constante inspectie van de pistes. Ook moet er personeel aanwezig zijn om te zorgen dat er na sluitingstijd geen mensen meer op de pistes verblijven.

  • Pisteredding en medische dienst: personeelskosten, aanschaf/onderhoud/exploitatie van sneeuwscooters, reddingsmiddelen zoals een banaan en medische posten.
  • Lawinebeveiliging en risicomanagement: personeelskosten voor specialisten die de sneeuwlaag en het lawinegevaar dagelijks beoordelen, kosten voor explosieven en de kosten voor lawinesystemen.
  • Veiligheid op de piste: veiligheidsnetten, stootmatten, bewegwijzering langs de pistes en personeel dat de pistes controleert.

5. De productie van kunstsneeuw

Kunstsneeuw of technische sneeuw vormt de volgende grote kostenpost die de prijs van een skipas bepaalt. Gemiddeld levert 1 m³ water 2,5 tot 3 m³ kunstsneeuw op. Om dit te kunnen realiseren hebben de skigebieden verschillende onderdelen nodig. Denk aan waterreservoirs die regen- en smeltwater opvangen voor de opslag van het benodigde water, pompsystemen en natuurlijk sneeuwkanonnen of sneeuwlansen. Die laatste twee hebben een krachtige energievoorziening nodig. Veel skigebieden gebruiken zonnepanelen voor het opwekken van groene stroom, maar ook die panelen kosten geld.

De productie van kunstsneeuw kost geld en dat is onderdeel van de prijs van je skipas

6. Overige kosten

Tot slot zijn er ook nog een aantal overige kosten die onderdeel zijn van je skipas. Denk aan onderhoud van de website, het drukken van pistekaarten, promotionele activiteiten, webcams en administratieve kosten.

Conclusie: waarom blijven skipassen duur?

De hoge prijs van een skipas is het gevolg van de aanzienlijke kosten die skigebieden maken voor onderhoud, investeringen in nieuwe faciliteiten, veiligheid, en sneeuwzekerheid. Die kosten zijn niet zomaar weg te strepen. Daarnaast speelt ook de inflatie een grote rol. Een skipas zal dus altijd duur blijven en naar verwachting ook ieder jaar duurder worden.

Skipassen blijven duur

Zijn skigebieden winstgevend?

Ondanks de hoge kosten, blijft het runnen van een skigebied een winstgevende zaak. De meeste skigebieden draaien goed dankzij de verkoop van skipassen, ook al krijgen veel bezoekers korting via seizoenspassen of aanbiedingen voor meerdere dagen. De winst wordt vaak herinvesteerd in het verbeteren van de faciliteiten en de ervaring voor de wintersporter. De winstmarge kan variëren afhankelijk van het skigebied. In populaire gebieden, zoals KitzSki of Silvretta Arena Ischgl - Samnuan, zijn de inkomsten vaak hoger, terwijl kleinere gebieden moeite hebben om kosten te dekken.

Hoe kun je besparen op je skipas?

Hoewel skipassen steeds duurder worden, zijn er verschillende manieren om de kosten te verlagen:

  • Profiteer van online korting en dynamische prijzen: steeds meer skigebieden hebben een standaard online korting of vroegboekkorting. Ook dynamische prijzen kunnen het bedrag van je skipas flink omlaag brengen. Online je skipas aanschaffen kan in veel gevallen gunstig zijn. Lees hier meer over de #1 fout die veel mensen maken en veel geld kost ›››
  • Kies voor een meerdaagse skipas: die is vaak goedkoper dan elke dag een losse dagpas.
  • Skiën buiten het hoogseizoen: als je flexibel kunt reizen, kies dan voor een wintersport buiten de drukke weken van het hoogseizoen. Dat kan zomaar een paar tientjes sparen op je skipas.
  • Boek inclusief skipas bij een reisorganisatie: reisorganisaties kopen groot in en kunnen jou zo een aantrekkelijke pakketreis bieden, waarbij de skipas inclusief is bij de accommodatie. Bij Summit Travel boek je altijd inclusief skipas ›››
  • Profiteer van kortingen voor groepen of gezinnen: met een grote groep vrienden of meerdere gezinnen op wintersport? Kijk of jullie in aanmerking komen voor groepskorting. Reis je met kinderen? Kies voor een skigebied met een gratis skipas voor kinderen of profiteer van familiekorting.
Florien Winter

Over Florien

Florien ging op haar 12e voor het eerst op wintersport en was meteen verkocht. Sindsdien gaat ze ieder jaar en geniet ze van de magie van de witte bergtoppen, lekker skiën, veel lol en een feestje in de après-ski.