Skip to navigation Skip to main content

Wintersportonderzoek 2025/2026: meer geld, vaker skiën en trouw aan Oostenrijk

Team

De Nederlandse wintersporter blijft opvallend loyaal aan zijn jaarlijkse trip naar de sneeuw. Ondanks prijsstijgingen, klimaatverandering en economische onzekerheid blijft de skivakantie voor velen heilig. Uit ons jaarlijkse wintersportonderzoek, waaraan ruim 1500 wintersporters deelnamen, blijkt dat 94% van plan is dit seizoen weer de bergen op te zoeken en een kwart daarvan doet dat met een hoger budget dan vorig jaar.

In het kort:

  • 94% gaat deze winter weer skiën of snowboarden; 27% heeft een hoger budget.
  • Sneeuwzekerheid (70%), prijs (74%) en Oostenrijk (81%) blijven de topfactoren.
  • Duurzaamheid, AI en klimaatverandering hebben weinig invloed op het boekingsgedrag.

Over dit onderzoek

Van 24 augustus t/m 24 september 2025 hebben de wintersportwebsites Skiinformatie.nl, Snowplaza.nl en Snowplaza.be onderzoek gedaan naar de trends op het gebied van wintersport onder Nederlanders en Belgen. Ruim 1500 mensen vulden de online enquête in. De gemiddelde wintersporter die deelnam aan dit onderzoek is tussen de 40 en 59 jaar (54%), man (58%) en woont vaak in Noord- of Zuid-Holland. 

Meer dan 100%?

Bij meerdere vragen komt het totaal van een vraag boven de 100% uit, dit komt doordat respondenten hier meerdere antwoorden konden geven op een vraag wanneer men bijvoorbeeld vaker dan één keer per jaar op wintersport gaat of er meerdere factoren een rol spelen.

Hoe vaak en hoe lang we op wintersport gaan

De meeste Nederlanders (45%) gaan één keer per jaar op wintersport, maar bijna een derde (32%) gaat zelfs twee keer per jaar. Opvallend: 19% trekt nog vaker dan twee keer richting de sneeuw, een stijging ten opzichte van vorig jaar. Slechts 4% slaat wel eens een seizoen over. Gemiddeld duurt een wintersportvakantie 7 tot 9 dagen (58%), terwijl een kwart korter gaat (4 tot 6 dagen). 10% boekt juist een lange trip van meer dan twaalf dagen, iets meer dan vorig jaar.

Skien La Rosiere

De overgrote meerderheid gaat ook dit jaar weer

Met 94% die zegt deze winter te gaan skiën of snowboarden, is de populariteit van de wintersport stabiel. Van de kleine groep die dit jaar thuisblijft, noemt 30% financiële redenen als belangrijkste oorzaak, gevolgd door blessures (35%) en leeftijd of jonge kinderen. Onder de twijfelaars speelt geld minder een rol dan vorig jaar (19% tegenover 30%). De meeste hebben gewoon “nog geen concrete plannen” (23%).

Oostenrijk blijft onbetwist wintersportland nummer één

Op de vraag waar men dit jaar naartoe gaat op wintersport, konden meerdere antwoorden gegeven worden wanneer men vaker gaat. Hierdoor is de som van de onderstaande percentages hoger dan 100%. 81% van de Nederlanders kiest voor Oostenrijk als favoriete bestemming, gevolgd door Italië (15%) en Frankrijk (14%). Binnen Oostenrijk is Tirol met 70% veruit de populairste regio, gevolgd door SalzburgerLand (32%) en Vorarlberg (22%).

Sneeuwzekerheid het belangrijkst bij de keuze van bestemming

Bij de keuze voor een skigebied konden meerdere antwoorden gegeven worden en hierbij blijft sneeuwzekerheid (70%) het belangrijkste criterium, gevolgd door de grootte van het skigebied (65%) en de hoogte (53%). Ook de accommodatie (44%) en gevarieerde pistes (47%) tellen zwaar mee. De gezellige après-ski wordt door 28% als belangrijk genoemd, maar scoort beduidend lager dan vorig jaar.

Prijs bepaalt de keuze van accommodatie

Met 74% is prijs de belangrijkste factor bij het boeken van een accommodatie, gevolgd door nabijheid van skiliften (57%) en ligging in het algemeen (54%).
Andere factoren die meetellen zijn aantal slaapkamers (30%), ruimte (27%) en inrichting (25%). Faciliteiten als wellness, zwembad of wasmachine scoren laag: respectievelijk 8%, 6% en 2%.

Landal Maria Alm

Gezinnen letten extra op prijs en ligging

31% van de respondenten gaat op wintersport met schoolgaande kinderen.
Voor deze groep is de prijs het belangrijkste (75%), gevolgd door afstand tot skischool of lift (28%). Ook Nederlandssprekende skileraren (17%) en ski-in ski-out accommodaties (18%) zijn populair, terwijl kinderopvang in hotel of skigebied nauwelijks gevraagd wordt (0–3%).

We reizen met de auto en het liefst in januari

De auto (93%) blijft veruit het populairste vervoermiddel, gevolgd door bus of vliegtuig (7%). De meeste Nederlanders gaan in januari (49%), daarna volgen maart (35%) en februari (30%). Slechts 12% gaat tijdens de kerstvakantie.

Rijden In De Sneeuw

Klimaatverandering heeft nog weinig invloed op keuzes

Hoewel het onderwerp vaak ter sprake komt, zegt 63% van de wintersporters dat klimaatverandering geen invloed heeft op hun reisgedrag. Toch kiest bijna een derde (32%) tegenwoordig bewust voor hoger gelegen gebieden. 7% boekt later of last minute om betere sneeuwcondities af te wachten.

Duurzaamheid blijft bijzaak

Duurzaamheid speelt nog geen grote rol. De meeste respondenten staan neutraal tegenover duurzaam reizen of overnachten. Slechts een kleine groep noemt duurzaamheid actief belangrijk bij de keuze van bestemming of accommodatie.

Prijsstijgingen veranderen gedrag nauwelijks

Ondanks inflatie en hogere kosten blijft 58% doen wat ze altijd doen. Wie wél bespaart, doet dat vooral op uit eten gaan (12%), lunches in berghutten (10%) of kiest een goedkopere accommodatie (10%). Après-ski wordt iets minder populair als bezuinigingsmaatregel (8%).

We bezuinigen liever op alles behalve wintersport

Zelfs bij een lager inkomen blijven Nederlanders trouw aan de wintersport. 36% zegt hier niet op te willen bezuinigen, terwijl ze eerder besparen op luxe aankopen, abonnementen of andere vakanties. De wintersport blijkt dus een heilige graal in het vakantiebudget.

Kijken Naar Het Uitzicht In Gitschberg Jochtal

Informatie en inspiratie: vertrouwen op experts

De belangrijkste inspiratiebron voor het boeken van een wintersport blijft gespecialiseerde websites (41%), zoals Skiinformatie.nl, Wintersport.nl en Snowplaza.nl. 9% raadpleegt websites van skigebieden of VVV’s, 28% gaat af op Google, en 28,5% gaat elk jaar naar dezelfde bestemming. Sociale media zoals Instagram, YouTube en TikTok groeien, maar blijven nog bescheiden.

AI wordt (nog) nauwelijks gebruikt

Ondanks de opkomst van kunstmatige intelligentie, gebruikt 85% van de wintersporters geen AI-tools zoals ChatGPT of Gemini voor informatie of inspiratie omtrent de skivakantie. Slechts 6% gebruikt AI voor tips ter plaatse en 5% voor zowel voorbereiding als onderweg.

Waar overnachten we en wat doen we het liefst?

De meesten reizen met partner (48%), vrienden (50%) of gezin (48%). De favoriete overnachtingsvorm is een appartement (62%), gevolgd door hotel (46%) en chalet (19%). Tijdens de vakantie staat 94% op ski’s, 23% maakt een winterwandeling en 15% gaat een keer rodelen. Ook wellness (14%) en zwemmen (13%) zijn geliefde nevenactiviteiten.

Groep Skilift

Binnenlandse skibanen populair

Ruim de helft van de wintersporters traint weleens in Nederland. 37% doet dit in een indoorskihal, 11% op een rolbaan en 3% op een borstelbaan. Bijna de helft gaat één keer per jaar, 30% meerdere keren per jaar en 9% zelfs wekelijks.

Economische zorgen? Wintersporters blijven nuchter

Hoewel sommigen een nieuwe economische crisis verwachten, is de meerderheid neutraal over mogelijke gevolgen voor hun eigen situatie. De Nederlandse wintersporter blijft nuchter: crisis of niet, de sneeuw roept.

Conclusie: de wintersport blijft onaantastbaar

Het wintersportonderzoek 2025/2026 laat zien dat de liefde voor sneeuw en bergen diepgeworteld is. Nederlanders bezuinigen liever op boodschappen dan op skipassen. We zoeken sneeuwzekerheid, letten op de prijs, boeken vaker, en blijven vooral trouw aan Oostenrijk. Klimaatverandering en duurzaamheid spelen nog een bescheiden rol – de beleving van vrijheid, gezelligheid en traditie wint het nog steeds van elk rationeel argument.

Miranda Winter

Over Miranda

Eigenlijk is Miranda in het verkeerde land geboren. Wintersport is niet alleen een passie voor haar, je kunt het gerust een verslaving noemen. Ze reist regelmatig af naar de Alpen en praat ons vervolgens bij via haar blogs.